Descrierea cursului „Bioritmologie”
în cadrul programului de studii
Denumirea universităţii: Universitatea de Stat din Tiraspol (cu sediul in Chisinau)
|
Denumirea programului de studii: Biologie aplicată;
Biologie modernă şi tehnologii în instruire
|
Ciclul: II
|
Denumirea cursuli: Bioritmologie
|
Codul cursului în planul de studii: S.03.A.18
|
Domeniul ştiinţific la care se referă cursul: Ştiinţe ale naturii, Ştiinţe ale
educaţiei
|
Catedra responsabilă de curs: Biologia animală
|
Numărul de ore de contact: 37,
Număr de credite ECTS: 5
|
Anul şi semestrul în care se predă cursul: anul II, semestrul III
|
Titular\Responsabil de curs: doctor conferenţiar, Coşcodan Diana
|
Descrierea succintă a corelării/integrării
cursului cu /în programa de studii
Cursul „Bioritmologie” contribuie la formarea competenţelor cognitive de
căutare, de aplicare şi de analiză critică a informaţiei din diferite surse
referitoare la ritmurile biologice, corelaţia dintre sistemele de organe,
timpul individual.
|
Competenţe dezvoltate în cadrul cursului:
·
Competenţe
cognitive: de căutare, de aplicare
şi analiză critică a informaţiei din diferite surse referitoare la
bioritmologie, corelaţia ritmurile exogene cu cele endogene.
·
Competenţe
de învăţare: de autoevaluare a
performanţelor profesionale şi de formulare de obiective cognitive şi de
alegere a modalităţii/căilor de atingere a lor, printr-un proiect individual
sau colectiv de perfecţionare profesională.
·
Competenţe
de aplicare: de a aplica
cunoştinţele obţinute în viaţa de zi cu zi, în activitatea profesională, în
predarea Biologiei la şcoală.
·
Competenţe
de analiză: de a evalua rolul ritmurilor biologice în activitatea
organismului, de a elucida legătura dintre ritmurile biologice şi
performanţele fizice şi intelectuale, de a elucida legăturile dintre
maladiile psihice, nervoase şi dereglarea ritmului biologic, corelaţia dintre
ritmul biologic şi sănătate.
·
Competenţe de comunicare: în limba maternă într-o manieră clară şi
precisă, oral şi în scris, inclusiv utilizând tehnologiile informaţionale şi
de comunicare, în diverse contexte socio-culturale şi profesionale, competenţe
de comunicare în limbile moderne (citirea textelor de specialitate).
|
Finalităti de studii realizate la finele
cursului:
|
Prerechizite:
Cunoştinţe de bază din biologie: fiziologie umană, psihofiziologie,
anatomie.
Studenţii trebuie să cunoască funcţiile sistemelor de organe, în special
al celui nervos şi endocrin, noţiunea de factori stresogeni, sănătate, acrofază,
factori ecologici, geografici, climaterici, sensibilitatea diferită la
substanţe toxice.
|
Teme de bază:
Obiectul de studiu
al bioritmologiei. File din istoria bioritmologiei. Fenomenele
bioperiodice.Ritmurile activităţii solare şi ale cîmpului magnetic al
pămîntului. Ciclul fizic, emoțional, intelectual. Bioritmurile principale la
plante și animale. Reglarea ceasornicului
biologic. Organismul uman –
ceasornicul biologic şi funcţional. Organizarea
structural-funcţională a ceasornicului biologice. Clasificare bioritmurilor: Clasificare Hallberg (1969 г.), Clasificarea după Н.И. Моисеевa и В.Н. Сысуев (1961), Clasificare
după Смирнов В.М. (2004), Clasificarea după Гора Е.П. (2007). Perioadicitatea şi activitatea maximă (acrofaza) sistemelor
organice funcţionale (SOF). Corelaţia dintre datele cronobiologiei şi a medicinei chineze
tradiţionale. Cronobiologie. Cronotip. Adaptarea
organismului la altitudini: modificări ale sistemului respirator și ale metabolismului. Adaptarea
organismului la altitudini: modificări ale sistemului cardiovascular și ale
sângelui. Adaptarea
organismului la forțele de accelerare și decelerare. Adaptarea
organismului la adâncime: modificări ale sistemului respirator și ale metabolismului. Ritmurile
sistemului endocrin. Bioritmurile
plantelor.. Bioritmurile animalelor. Adaptarea
organismului la adâncime: modificări ale sistemului cardiovascular și ale
sângelui. Ritmurile
biologice la copii. Rău de altitudini, adîncime, decompresiune. Maladiile provocate de altitudini și adâncimi. Categoriile
de altitudini și adâncimi în funcție de impactul lor asupra organismului. Turele
de noapte și bioritmul.
|
Strategii de predare-învăţare:
Învăţare centrată pe student: prelegeri
interactive, lucrări practice, proiecte, consultaţii.
|
Strategii de evaluare:
Evaluare realizată prin diverse metode: oral şi scris, prezentări,
rapoarte, prezentarea rezultatelor de la lucrări practice, participarea la
discuţii, portofolii, etc.
Evaluarea finală constă în rezolvarea unui test.
Nota finală de evaluare se constituie din următoarele componente:
40% din notă constituie rezultatul evaluării finale de la examen, 30% din
notă constituie evaluările curente petrecute pe parcursul semestrului, prin
verificări succesive (cel puţin 2 evaluări); 30% din notă constituie
rezultatul evaluării calităţii lucrului individual al studentului pe
parcursul semestrului, inclusiv portofoliul, participare la discuții,
prezentări, activitatea la seminare, lucrări de laborator, etc.
|
Tematica referatelor Bioritmul sistemului cardiovascular.
Bioritmul sistemului respirator
Bioritmul sangelui
Bioritmul sistemului nervos
Bioritmul organelor urinare
Bioritmul sistemului endocrin
Bioritmul organelor sexuale feminine
Bioritmul organelor masculine
Bioritmurile animalelor
Bioritmurile la plante
Manifestarea sezoniera a unor maladii
Ciclicitatea unor maladii psihice si somatice
Desincronoza
Bioritmul si dereglar de somn
Bioritmul la copii
Bioritmul la batrini
Turele de noapte și bioritmul.
Adaptarea organismului la adâncime. Adaptarea organismului la altitudini. Adaptarea organismului la accelerare și decelerare. |
Bibliografie:
1. Budeanu Constantin, Călinescu Emanoil. Bioritmurile şi viaţa
umană. - Cerma, S.I., 1992, - 135 p.
2. Duca Maria, Dănilă Oxana.
Bioritmuri. - Chişinău, 2003, - 16 p.
3. Melnic B., Crivoi Aurelia.
Bioritmologia contemporană. - Chişinău, 2004, - 54 p.
4. Popescu Stefan. Ritmurile biopsihice şi omul modern. -
Bucuresti, 1981, - 120 p.
5. Павалюк П. П. Биологические
ритмы - саногенический показатель состояния организма. Кишинев, 2003, 124 с.
6. Гриневич, В.В. Биологические ритмы
здоровья. - М.: ВЛАДОС, 2005, - 208 с.
Opţională:
7. Artur Guyton. Fiziologie.
Editia a 5-a. - Bucureşti. Ed.: Medicală AMALTEA W.B. SAUNDERS,
- 587 p.
8. Babschi E.B., Zubcov A.A., G.I.
Kosiţcki, B.I. Hodorov. Fiziologia omului. – Chişinău: Lumina, 1991, - 624 p.
9. Costuleanu Marcel. Fundamente
de fiziopatologie. – Iaşi: Cantes, 1999.
10. Goliszek A. Învingeţi stresul.
Editura Teora. 1999
11. Блум Ф., Лейзерсон А.,
Хофстедтер. Мозг, разум и поведение. Москва. Мир, 1988, - 248 с.
12. Грин Н., Стаут У., Тейдор Д.
Биология. - М.: Мир, 1990, т. 2, - 326 с.
13. Дубынин В.А., Каменский
А.А., Сапин М.Р., Сивоглазов В.И. Регуляторные системы организма человека. М.: Дрофа, 2003, -368 с.
14. Малахов Г.П. Биоритмология. СПб.: АО Комплект, 2004, - 257 с.
15. Шульговский В.В. Основы нейрофизиологии. - М.:Аспект Пресс, 2000, - 277с
|
Lucrul individual. 1. Determinare cronotipului propriu.
Scopul: de a determina cronotipul propriu.
Ustensile: termometru medicinal.
Mersul lucrării:
Varianta 1.
Pe parcursul a trei zile de odihnp peste fiecare 2 ore măsurați temperatura corpului, pulsul (frecvența contracțiilor cardicace) în repaus.
Completați tabelul.
TImpul măsurării. Temperatura corpului. FCC
Prelucrarea datelor obținute.
Prelucrarea datelor obținute.
Evidențiați intervalul zilei în care T și FCC erau maximale. Acest interval denotă acrofaza principalelor sisteme ale organismului.
Consultați informația:
Crnotipurile principale ale omului:
Matinal (cocor)- orele 8-10 și 19.
Intermediar (porumbel) - orele 15. Nu se atestă scădere bruscă a activității.
De seară (bufniță) - orele 17-18 și 7-11
Varianta II
Alegeți răspunsul care vi se potrivește: (alături cu întrebarea în paranteze este indicat numărul de puncte)
Alegeți răspunsul care vi se potrivește: (alături cu întrebarea în paranteze este indicat numărul de puncte)
1. Când preferați să vă treziți în weekend?
5.00 - 6.30
(5)
6.30 - 8.00
(4)
8.00 - 9.30
(3)
9.30 - 11.00 (2)
11.00 -12.00 (1)
2. Când vă culcați în condițile că a doua yzi nu aveți necesitatea să vă treziți devreme?
20.00 - 21.00 (5)
21.00 - 22.30 (4)
22.30 - 0
(3)
0 - 1.30
(2)
1.30 - 3.00
(1)
3. Sunteți capabil să vă treziți în fiecare zi fără deșteptător?
Tot timpul (4)
Uneori (3)
Rar (2)
niciodată (1)
4. Vă treziți dimineața ușor?
Foarte greu (1)
Destul de greu (2)
Destul de ușor (3)
Foarte ușor (4)
5. Cum vă simțiți în prima jumătate de oră după trezire?
Moliciune pronunțată (1)
Moliciune neînsemnată (2)
Destul de energic (3)
Foarte energic (4)
6. Aveți poftă de mîncare după trezire?
Nu (1)
Nesemnificativă (2)
Destul de bună(3)
Foarte bună (4)
7. Sunteți obosit îm prima jumătate de oră după sculare?
foarte (1)
puțin (2)
destul de energic (3)
foarte activ (4)
8. Dacă mâine nu aveți nimic urgent dimineața, când preferați să vă culcați?
Aproape tot timpul ca de obicei (4)
Mai târziu cu o oră (3)
Mai tîrziu cu 2 ore (2)
Позже более на
2 часMai târziu cu peste 2 ore (1)
9. Excercițiile fizice la orele 7-8 sunt benefice pentru dvs?
da (4)
acceptabile (3)
foarte greu le suport (1)
10. La ce oră obosiți atât de tare, că vă culcați de obicei?
până la 21.00 (5)
până la 22.00 (4)
până la 0.30 (3)
până la 2.00 (2)
după 2.00 (1)
11. Când capacitatea de muncă e cea mai mare?
8.00 -10.00 (6)
11.00 - 13.00 (4)
15.00 - 17..00 (2)
19.00 - 21.00 (0)
12. La ora 21 sunteți foarte obosit?
da (5)
ralativ (3)
puțin (2)
absolut nu (0)
13. Dacă v-ați culcat mai târziu decît de obice, la ce oră vă treziți?
ca de obicei (4)
ca de obicei, dar mai lenevesc în pat (3)
ca de obicei, dar adorm din nou(2)
mai târziu decât de obicei (1)
14. Când alegeți să munciți fizic din greu?
8.00 - 10.00 (4)
11.00 - 13.00 (3)
15.00 - 17.00 (2)
19.00 - 21.00 (1)
15. La ce oră vă simțiți foarte activ?
24.00 - 5.00 și 20.00 - 23.00 (1)
4.00 - 8.00
(5)
7.00 -10.00 (4)
10.00 - 16.00 (3)
15.00 - 21.00 (2)
16. Ce tip de ritmicitate posedați?
matinal la sigur (6)
probabil matinal (4)
indiferent (intermediar) (3)
probabil de seară (2)
la sigur, de seară (1)
Rezultatele:
la sigur, de seară (1)
Rezultatele:
tip matinal-peste 69 puncte
tip matinal nepronunțat - 59 - 69
tip indiferent 42 - 58
tip nepronunțat de seară 31 - 41
tip de seară pronunțat mai puțin de 31
Test pentru determinarea nivelului de stres
Stresul reflecta discrepanta intre solicitarile la care este supusa o persoana si
capacitatea persoanei de a raspunde cu succes acestora. Psihologul T.S. Langner
a imaginat o scala compusa din 22 de itemi cu ajutorul careia puteti afla cat
de bine raspundeti situatiilor stresante.
Alegeti varianta de raspuns adevarata in cazul dvs.
1.De mai mult timp ma simt peste masura de slabit.
1 - Da
2 - Nu
2.Am avut perioade in care ma simteam depasit de situatie.
1 - Da
2 - Nu
3.Care este in general starea dvs psihica?
1 - Excelenta
2 - Buna
3 - Proasta
4 - Foarte proasta
4.Adesea simt ca "ma ia cu calduri"
1 - Da
2 - Nu
5.Ati suferit de palpitatii?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
6.Aveti pofta de mancare?
1 - Slaba
2 - Normala
3 - Buna
4 - Prea buna
7.Sunt atat de obosit incat nu pot sta nici macar pe scaun.
1 - Da
2 - Nu
8.Sunteti tipul de om care isi face griji din orice?
1 - Da
2 - Nu
9.Ati avut dificultati de respiratie (fara a face o munca grea)?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
10.Ati avut accese de nervozitate (iritare, tensiune psihica)?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
11.Ati avut stari de lesin?
1 - Niciodata
2 - Foarte rar
3 - Rar
12.Intampinati dificultati cand incercati sa adormiti sau sa ramaneti treaz?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
13.Va deranjeaza aciditatea gastrica (concomitent mai multe zile)?
1 - Da
2 - Nu
14.Aveti memorie buna?
1 - Da
2 - Nu
15.S-a intamplat sa aveti "transpiratii reci"?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
16.Va tremura vizibil mainile?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
17.Aud zgomote in cap tot timpul.
1 - Da
2 - Nu
18.Am spaime personale care imi provoaca prabusirea psihica.
1 - Da
2 - Nu
19.Va simtiti izolat chiar si intre prieteni?
1 - Da
2 - Nu
20.Nimic nu mi se intampla dupa cum imi doresc.
1 - Da
2 - Nu
21.Suferiti de durerei de cap?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
22.UNeori nici nu mai stiu daca ceva mai are pret, daca mai merita sa doresti ceva.
1 - Da
2 - Nu
Calcularea scorului si interpretarea rezultatelor Primiti cate un punct daca ati ales raspunsul 3 sau 4 de la itemul 3, daca ati ales 3 la intemul 11 si 2 la itemul 14. Pentru fiecare din ceilalti itemi primiti cate un punct daca ati ales cifra 1 (primul raspuns).
0 - 3 puncte = lipsa stresului
4 - 6 puncte = stres moderat
peste 7 puncte = stres sporit
Alegeti varianta de raspuns adevarata in cazul dvs.
1.De mai mult timp ma simt peste masura de slabit.
1 - Da
2 - Nu
2.Am avut perioade in care ma simteam depasit de situatie.
1 - Da
2 - Nu
3.Care este in general starea dvs psihica?
1 - Excelenta
2 - Buna
3 - Proasta
4 - Foarte proasta
4.Adesea simt ca "ma ia cu calduri"
1 - Da
2 - Nu
5.Ati suferit de palpitatii?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
6.Aveti pofta de mancare?
1 - Slaba
2 - Normala
3 - Buna
4 - Prea buna
7.Sunt atat de obosit incat nu pot sta nici macar pe scaun.
1 - Da
2 - Nu
8.Sunteti tipul de om care isi face griji din orice?
1 - Da
2 - Nu
9.Ati avut dificultati de respiratie (fara a face o munca grea)?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
10.Ati avut accese de nervozitate (iritare, tensiune psihica)?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
11.Ati avut stari de lesin?
1 - Niciodata
2 - Foarte rar
3 - Rar
12.Intampinati dificultati cand incercati sa adormiti sau sa ramaneti treaz?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
13.Va deranjeaza aciditatea gastrica (concomitent mai multe zile)?
1 - Da
2 - Nu
14.Aveti memorie buna?
1 - Da
2 - Nu
15.S-a intamplat sa aveti "transpiratii reci"?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
16.Va tremura vizibil mainile?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
17.Aud zgomote in cap tot timpul.
1 - Da
2 - Nu
18.Am spaime personale care imi provoaca prabusirea psihica.
1 - Da
2 - Nu
19.Va simtiti izolat chiar si intre prieteni?
1 - Da
2 - Nu
20.Nimic nu mi se intampla dupa cum imi doresc.
1 - Da
2 - Nu
21.Suferiti de durerei de cap?
1 - Adesea
2 - Uneori
3 - Niciodata
22.UNeori nici nu mai stiu daca ceva mai are pret, daca mai merita sa doresti ceva.
1 - Da
2 - Nu
Calcularea scorului si interpretarea rezultatelor Primiti cate un punct daca ati ales raspunsul 3 sau 4 de la itemul 3, daca ati ales 3 la intemul 11 si 2 la itemul 14. Pentru fiecare din ceilalti itemi primiti cate un punct daca ati ales cifra 1 (primul raspuns).
0 - 3 puncte = lipsa stresului
4 - 6 puncte = stres moderat
peste 7 puncte = stres sporit
Interesant...
RăspundețiȘtergereBioritmul organelor genitale masculine
RăspundețiȘtergere Bioritmuri sexuale
Dorința sexuală crește și se diminuează după un bioritm propriu.Există diferențe mari între bioritmul sexual feminin și cel masculin.
Libidoul are fluctuații diferite la femei și la bărbați pentru că este dictat de hormoni diferiți.La bărbați, testosteronul este cel care influențează apetitul sexual, pe cînd la femei libidoul este legat de estrogeni.
Organismul bărbaților secretă cea mai mare cantitate de testosteron la orele dimineții, iar momentul în care aceștia au cea mai mare disponibilitate sexualăneste ora 9.00, la această oră nivelul testosteronului este de pînă la 50% mai mare decît în celelalte momente ale zilei. Seara este singurul moment din zi în care bioritmul sexual al unui cuplu se sincronizează
Libidoul bărbaților atinge cote maxime în jurul orei 20.00, iar cel al femeilor la 22.00
Comparativ cu bărbații la femei există și un bioritm sexual lunar, care este dat de variațiile hormonale produse pe parcursul ciclului menstrual.În zilele din preajma ovulației, libidoul femenin ajunge cote maxime din motiv ca aceasta e perioada fertila a femeii.
Barbatii deasemenea prezinta erectia matinala conform „spike-ului” secretiei testosteronului.
Care sunt asemanarile dintre ceasul biologic feminin si cel masculin?
Cu cit inainteaza in varsta o femeie, exista o scadere a productiei in corpul ei de estrogen (hormonul feminin), ceea ce duce la o scadere a fertilitatii si un risc mai mare ca bebelusul sa sufere probleme genetice. Acelasi lucru patesc si barbatii mai in varsta - sufera un declin in testosteron, o scadere a fertilitatii si astfel au sanse mari sa devina tatal unor copii cu probleme genetice.
Deci, doar pentru ca el poate produce sperma nu inseamna ca aceasta este de inalta calitate. La oamenii mai in varsta, volumul, motilitatea (viteza), precum si calitatea spermei scad. Medicii specialisti au descoperit ca intre 30 si 50 de ani, barbatul produce sperma cu 30% mai putin, spermatozizii inoata cu 37% mai lent si este de cinci ori mai probabil ca acestia sa fie diformi. Forma este importanta deoarece un numar mai mare de spermatozoizi diformi echivaleaza cu un potential mai mare de anomalii genetice.
Folicul-stimulator hormon (FSH) -pe lângă faptul că este în sinergie cu LH în ciclurile de infraroșu ale femeilor, FSH provoacă maturizarea la pubertate a bărbaților și a femeilor, precum și dezvoltarea și creșterea. La bărbați este, de asemenea, implicat în producția de spermă.
A elaborat:Rusu Lilia gr MBp-II
Adaptarea organismului la adîncime!
RăspundețiȘtergereÎn biologie adaptarea reprezintă capacitatea unui organism de a se modifica în raport cu schimbările intervenite în condițiile sale de viață și prin care acesta devine mai apt de a îndeplini funcțiile sale.
Fenomenul adaptării este caracteristic tuturor formelor de viață, deoarece evoluția viețuitorelor se face prin acomodarea lor continuă la noile condiții de mediu.
-Cum reacționează organismul la scufundare
Cercetătorii spun că în momentul în care corpul intră în submersie, ritmul cardiac începe să scadă, vasele sangvine și splina se contractă, pentru a ajuta organismul să salveze cât mai multă energie din cauza oxigenului insuficient.
„Boala de decompresie”-această boală afectează în special scufundatorii neexeprimentați, mai rar poate apărea și la mineri. Aceasta desemnează problemele care apar atunci cînd un individ se ridică prea repede într-o atmosferă cu presiune ridicată(cum ar fi apa la adîncimi foarte mari), la o altitudine cu presiune scazută.
Diferența de presiune determină formarea unor bule de gaz(în special azot), ce apar libere în sînge.O astfel de bulă de gaz poate ajunge pînă la creier, devenind cauza unei morți instantanee prin embolism cerebral.
-Cum se produce decompresia
Azotul reprezinta 70% din compozitia aerului pe care il respiram. In timpul unei scufundari, cantitati mari de azot sunt absorbite in organism si asta pentru ca scafandrul respira aerul la o presiune mult mai mare decat la suprafata.
Cantitatea de azot dizolvat depinde de adancime si de durata scufundarii. Cu cat este mai adanca si mai prelungita scufundarea, cu atat mai mult azot este absorbit in organism. Acest lucru nu reprezinta o problema atata timp cat scafandrul ramane sub presiune.
Pe masura ce scafandrul inainteaza catre suparafata, presiunea scade, iar azotul este eliberat din organism pe calea plamanilor, prin intermediul expiratiei. Daca rata ascensiunii o depaseste pe cea in care azotul poate fi eliberat, se formeaza baloane in sange si tesuturi. Procesul poate fi comparat cu situatia in care deschideti repede o sticla cu bautura acidulata.
Pentru a minimaliza riscul formarii acestor bule de azot cu aparitia maladiei de decompresiune, au fost realizate numeroase tabele care indica relatia dintre adancime si timpul cît scafandrul poate sta acolo.
A elaborat-Rusu Lilia gr MBp-II