Neuroendocrinologie
Portofoliu
Universitatea
de Stat din Tiraspol
Catedra
Biologia animală
Curriculum
la
disciplina
Neuroendocrinologia
(masterat)
Autor:
Diana
coşcodan,
Doctor în
biologie,
Conferenţiar
universitar
Chişinău 2008
I. Preliminarii
Neuroendocrinologia este ramura endocrinologiei,
care studiază interacţiunile sistemului nervos central şi endocrin în procesul
reglării activităţii vitale. Ca ştiinţă neuroendocrinologia s-a dezvoltat pe
baza neurobiologiei şi endocrinologiei. Ea studiază şi descoperă mecanismele,
ce stau la baza reglării celor mai importante funcţii vitale ale organismului
uman. Domeniul neuroendocrinologiei ţine de sistemele de integrare ale
organismului în mediul extern, care asigură adaptarea lui la condiţiile în
permanentă schimbare.
Trăsătura caracteristică a materiei vii este
excitabilitatea şi sensibilitatea. Toate organismele necesită un anumit grad de
coordonare internă între un stimul şi reacţie pentru homeostazie şi
supravieţuire. Spre deosebire de plante, animalele posedă două sisteme
diferite, care funcţionează în strînsă legătură unul cu altul – nervos şi
endocrin
Sistemul nervos alături de
cel endocrin asigură majoritatea funcţiilor de control ale organismului. În
general, sistemul nervos controlează activităţile rapide, cum ar fi
contracţiile musculare, procesele viscerale cu variaţii rapide, sau chiar
ritmul secreţiei unor glande endocrine.
Sistemul endocrin,
dimpotrivă, reglează în special funcţiile metabolice ale organismului.
Curriculumul la disciplina
„Neuroendocrinologie” este conceput ca un factor important de formare a
competenţelor, abilităţilor şi performanţelor necesare integrării în cîmpul
muncii a persoanelor ce îşi fac studiile la masterat. Conştienţi de faptul că
neuroendocrinologia constituie una din disciplinele de bază pentru pregătirea
viitorilor specialişti, autorul curriculumului a acordat o deosebită atenţie nu
doar ideii de acumulare a cunoştinţelor teoretice, dar şi a celei de formare a
capacităţilor tipice domeniului fiziologiei sistemului nervos central şi
endocrinologiei, precum şi de orientare liberă în torentul de informaţie şi de
analiză critică a diverselor fenomene.
Cunoştinţele şi
capacităţile sunt prezentate la nivel sistematic, în conformitate cu standardul
curricular în materie.
II Obiectivele generale ale
disciplinei
1. La nivel de cunoaştere şi înţelegere:
- să cunoască conceptele de bază ale
neuroendocrinologiei;
- să sesizeze principalele direcţii ale istoriei
dezvoltării neuroendocrinologiei;
- să conştienţizeze corelaţia dintre rolul sistemelor endocrin şi nervos ca sisteme de
integrare şi coordonare a tuturor funcţiilor organismului;
- să înţeleagă rolul sistemelor nervos şi endocrin
în integrarea organismului în mediu;
- să descrie rolul şi locul neuroendocrinologiei
în endocrinologie, fiziologie şi neurobiologie;
- să cunoască diferite tipuri de neurohormoni şi
mecanismul acţiunii lor;
- să definească noţiunea de neurosecreţie;
2. La nivelul de aplicare:
- să demonstreze capacitatea de a învăţa;
- să adapteze mesajul profesional la diferite
domenii de activitate;
- să interpreteze concepţiile biologilor în
vederea realizării propriilor lucrări;
- să gestioneze metodele fiziologice însuţite în
cadrul învăţării în cercetarea ştiinţifică;
- să sintetizeze concepţiile de bază ale
neuroendocrinologiei într-un mod propriu;
- să argumenteze propria poziţie în luarea unei
decizii profesionale;
- să compare diferite abordări conceptuale şi
metodologice în neuroendocrinologie.
3. La nivelul de integrare:
- să lanseze idei originale despre
neuroendocrinologie;
- să proiecteze activităţile în baza principiilor
şi metodologiilor însuşite;
- să soluţioneze diferite probleme prin
colaborare;
- să realizeze independent un studiu original în
domeniul neuroendocrinologiei;
- să rezolve situaţiile de problemă prin consens;
III Administrarea disciplinei
Codul disciplinei
|
Forma de organizare a învăţămîntului
|
Numărul de ore
|
Credite
|
Evaluarea
|
Responsabil de disciplină
|
||
total
|
prelegeri
|
seminare
|
|||||
Masterat, de zi
|
20
|
18
|
examen
|
D.Coşcodan
|
IV Tematica şi repartizarea
orientativă a orelor
a) Tematica şi repartizarea orientativă a orelor de prelegeri
b)
Nr. d/r
|
Tema
|
Realizarea în timp (ore de contact direct)
|
1.
|
Obiectul de studiu al
neuroendocrinologiei. Istoria dezvoltării neuroendocrinologiei.
|
1
|
2.
|
Neurosecreţia. Neurohormonii,
neuropeptidele.
|
1
|
3.
|
Neuropeptidele cu funcţie de
neuromediatori. Peptida vasoactivă intestinală.
|
1
|
4.
|
Hipotalamusul. Topografia, morfologia,
funcţiile.
|
1
|
5.
|
Tipurile neurohormonilor. Statinele şi
liberinele. Hormonii adrenocorticotrop şi oxitocina. Neurotransmiţătorii.
Ciberninele.
|
3
|
6.
|
Acetilcolina, noradrenalina, dopamina,
serotonina. Rolul lor în reglarea diferitor funcţii ale organismului.
|
1
|
7.
|
Endorfinele şi enkefalinele – sistemul
opioid cerebral.
|
1
|
8.
|
Neuroimunoendocrinologia, obiectul de
studiu. Trăsăturile comune în structura şi fubcţiile sistemelor nervos,
endocrin şi imun.
|
2
|
9.
|
Reacţia de stres – exemplu convingător
al interrelaţiilor dintre sistemele neuroendocrin şi imun. Maladiile autoimune
ca rezultat al stresului psihoemoţional.
|
2
|
10.
|
Dereglările psihice asociate maladiilor
endocrine.
|
1
|
11.
|
Patologia glangei tiroide.
|
1
|
12.
|
Patologia glandelor paratiroide.
|
1
|
13.
|
Patologia gonadelor feminine şi
masculine.
|
1
|
14.
|
Patologia hipofizei.
|
1
|
15.
|
Patologia suprarenalelor.
|
1
|
16.
|
Patologia pancreasului.
|
1
|
b)Tematica şi repartizarea
orientativă a orelor de seminare
Nr. d/r
|
Tema
|
Realizarea în timp (ore de contact direct)
|
|
1.
|
Neurosecreţia. Neurohormonii, neuropeptidele cu funcţie de neuromediatori.
Peptida vasoactivă intestinală.
|
2
|
|
2.
|
Hipotalamusul. Topografia, morfologia, funcţiile. Tipurile
neurohormonilor. Statinele şi liberinele. Hormonul adrenocorticotrop şi
oxitocina. Neurotransmiţătorii. Ciberninele
|
3
|
|
3.
|
Endorfinele şi enkefalinele – sistemul opioid cerebral.
|
1
|
|
4.
|
Neuroimunoendocrinologia, obiectul de studiu. Trăsăturile comune în
structura şi fubcţiile sistemelor nervos, endocrin şi imun.
|
2
|
|
5.
|
Reacţia de stres – exemplu convingător al interrelaţiilor dintre
sistemele neuroendocrin şi imun. Maladiile autoimune ca rezultat al stresului
psihoemoţional.
|
2
|
|
6.
|
Dereglările psihice asociate maladiilor endocrine.
|
2
|
|
7.
|
Patologia glangei tiroide.
|
2
|
|
8.
|
Patologia glandelor paratiroide.
|
1
|
|
9.
|
Patologia gonadelor feminine şi masculine.
|
2
|
|
10.
|
Patologia hipofizei.
|
1
|
|
11.
|
Patologia suprarenalelor.
|
1
|
|
12.
|
Patologia pancreasului.
|
1
|
|
V. Obiective de referinţă şi conţinuturi
Obiective de referinţă
|
Conţinuturi
|
-
să
se determine premizele dezvoltării neuroendocrinologiei;
-
să
evidenţieze asemănările şi deosebirile dintre endocrinologie şi neurologie;
-
să
determine direcţiile evoluţiei neuroendocrinologiei;
-
să
descrie metodele neuroendocrinologiei.
|
Obiectul de studiu al neuroendocrinologiei. Istoria dezvoltării
neuroendocrinologiei.
|
-
să
cunoască definiţia noţiunii de neurosecreţie;
-
să
conştientizeze existenţa diferitor tipuri de neurohormoni;
-
să
sesizeze dualitatea funcţiilor neuropeptidelor: de neurosecreţie şi de
neuromediatori.
|
Neurosecreţia. Neurohormonii, neuropeptidele.
|
-
să
cunoască diferite tipuri de neuropeptide;
-
să
demonstreze pe exemple concrete rolul peptidei vasoactive intestinale.
|
Neuropeptidele cu funcţie de neuromediatori. Peptida vasoactivă
intestinală.
|
-
să
definească noţiunea de hipotalamus;
-
să
descrie topografia, morfologia şi funcţiile hipotalamusului;
-
să
sesizeze rolul hipotalamusului în reglarea funcţiilor endocrine.
|
Hipotalamusul. Topografia, morfologia, funcţiile.
|
-
să
sesizeze rolul statinelor şi liberinelor în reglarea funcţiilor hipofizei;
-
să
cunoască funcţiile hormonilor adrenocorticotrop şi oxitocina;
-
să
demonstreze pe exemple concrete rolul neurotransmiţătorilor;
-
să
sesizeze rolul ciberninelor.
|
Tipurile neurohormonilor. Statinele şi liberinele. Hormonul
adrenocorticotrop şi oxitocina. Neurotransmiţătorii. Ciberninele.
|
- să demonstreze rolul acetilcolinei,, noradrenalinei, dopaminei,
serotoninei în reglarea diferitor funcţii ale organismului
|
Acetilcolina, noradrenalina, dopamina, serotonina. Rolul lor în reglarea
diferitor funcţii ale organismului.
|
-
să
definească noţiunea – sistemului opioid cerebral;
-
să
demonstreze rolul endorfinelor şi enkefalinelor.
|
Endorfinele şi enkefalinele - sistemul opioid cerebral
|
-
-
să determine premizele dezvoltării neuroimunoendocrinologiei;
-
să
evidenţieze asemănările şi deosebirile dintre sistemele endocrin, imun şi
nervos;
-
să
sesizeze proprietăţile sistemului imun;
-
să
conştiintezeze participarea sistemului imun la declanşarea maladiilor
autoimune.
|
Neuroimunoendocrinologia, obiectul de studiu. Trăsăturile comune în
structura şi funcţiile sistemelor nervos, endocrin şi imun.
|
-
să
demonstreze pe exemple concrete interrelaţiile dintre sistemele neuroendocrin
şi imun;
-
să
explice dezvoltarea maladiilor
autoimune ca rezultat al stresului psihoemoţional.
|
Reacţia de stres – exemplu convingător al interrelaţiilor dintre
sistemele neuroendocrin şi imun. Maladiile autoimune ca rezultat al stresului
psihoemoţional.
|
-
să
descrie dereglările psihice asociate maladiilor endocrine;
-
să
explice mecanismul dezvoltării unor dereglări psihice asociate maladiilor
endocrine.
|
Dereglările psihice asociate maladiilor endocrine.
|
-
să
demonstreze pe exemple concrete patologiile glandei tiroide: guşa endemică,
guşa toxică, mixedemul, tiroidita autoimună;
-
să
explice mecanismul acţiunii tiroxinei şi triiodtironinei.
|
Patologia glangei tiroide.
|
-
să
demonstreze pe exemple concrete patologiile glandelor paratiroide: tetania şi
hipoparatiroidia;
-
să
explice mecanismul acţiunii hormonilor glandelor paratiroide.
|
Patologia glandelor paratiroide.
|
-
să
demonstreze pe exemple concrete patologiile glandelor sexuale feminine şi
masculine: hiper- şi hipogonadism, maladiile cromozomiale etc;
-
să
explice mecanismul acţiunii estrogenilor şi androgenilor.
|
Patologia gonadelor feminine şi masculine.
|
-
să
demonstreze pe exemple concrete patologiile adenohipofizei, neurohipofizei şi
lobului intermediar al hipofizei;
-
să
explice mecanismul acţiunii hormonilor hipofizari: STH, TSH, ADH, ACTH, FSH,
LH, prolactina, vasopresina, MSH.
|
Patologia hipofizei.
|
-
să
demonstreze pe exemple concrete patologiile suprarenalelor;
-
să
explice mecanismul acţiunii hormonilor suprarenalieni: glucocorticoizi,
mineralcorticoizi, hormonii sexuali, adrenalina şi noradrenalina;
-
să
explice rolul suprarenalelor în desfăşurarea reacţiei stresogene.
|
Patologia suprarenalelor.
|
-
să
demonstreze pe exemple concrete patologiile pancreasului: diabet zaharat şi
hiperinsulinism;
-
să
explice mecanismul acţiunii hormonilor insulina, glucagon.
|
Patologia pancreasului.
|
VI Evaluarea disciplinei
- Evaluări sumative periodice: lucrări
de control, testări
Mostra 1
Lucrare de control la tema: Hipotalamusul. Topografia, morfologia, funcţiile.
1. Descrieţi topografia şi structura
hipotalamusului.
2. Enumeraţi funcţiile hipotalamusului.
3. Explicaţi noţiunea de „neurosecreţie”.
- Evaluarea sumativă finală
Mostra 2
Testul N1
Subiectul 1: Ce
este neuroendocrinologia?
1.1.
Explicaţi
ce evenimente au stat la baza dezvoltării neuroendocrinologiei.
1.2.
Enumeraţi
cîteva exemple de corelaţie dintre activitatea sistemelor nervos şi endocrin.
Testul N2
Subiectul 2. Ce
este neurosecreţia?
2.1. Comparaţi următoarele funcţii ale neuronilor
– de neurotransmiţători şi de neurosecreţie.
2.2. Daţi clasificarea neurohormonilor.
Testul N3
Subiectul 3: Ce
este neuroimunoendocrinologia?
3.1.
Explicaţi
ce evenimente au stat la baza dezvoltării neuroimunoendocrinologiei.
3.2.
Enumeraţi
cîteva exemple de corelaţie dintre activitatea sistemelor nervos, imun şi
endocrin.
Lucrul individual.
1.Referate:
Patologia
glangei tiroide.
Patologia
glandelor paratiroide.
Patologia
gonadelor feminine şi masculine.
Patologia
hipofizei.
Patologia
suprarenalelor.
Patologia
pancreasului.
Hormonii
glangei tiroide.
Hormonii
glandelor paratiroide.
Hormonii
gonadelor feminine şi masculine.
Hormonii
hipofizei.
Hormonii
suprarenalelor.
Hormonii
pancreasului.
Neurosecreţia.
Neurohormonii, neuropeptidele cu funcţie de neuromediatori.
Neurosecreţia.Peptida
vasoactivă intestinală.
Hipotalamusul.
Topografia, morfologia, funcţiile. Tipurile neurohormonilor. Statinele şi
liberinele. Hormonul adrenocorticotrop şi oxitocina. Neurotransmiţătorii.
Ciberninele
Endorfinele
şi enkefalinele – sistemul opioid cerebral.
Medierea neuroendocrină în alcoolism.
Depresia și neurohormonii.
Maladiile psihice mediate de hipotalamus.
Narcomania și neurohormonii.
Dereglările psihice asociate maladiilor endocrine. |
2.De completat tabelul:
Hormon, neurohormon, neuromediator
|
Organul secretor
|
Funcţia
|
|||||||
Sistemul cardiovascular
|
Sistemul respirator
|
Sistemul digestiv
|
Aparatul locomotor
|
Sistemul urinar
|
Sistemul genital
|
metabolismul
|
Alte funcţii
|
||
VII Referinţe bibliografice:
1. Artur Guyton. Fiziologie. Editia a 5-a,
587 p. Bucureşti
2. Babschi E.B., Zubcov A.A., G.I. Kosiţcki,
B.I. Hodorov. Fiziologia omului. Chişinău „Lumina”, 1991
3. Costuleanu Marcel. Fundamente de
fiziopatologie. Editura Cantes. 1999
4. Clor an Emil. Caiete III (1967+1972)
memorii, jurnale, convorbiri
5. Freud Sigmund. Psihologia inconştientului.
Editura TREI 2000
6. Goliszek A. Învingeţi stresul. Editura
Teora. 1999
7. Gorgos C. Dicţionar enciclopedic de
psihiatrie, vol. I-IV
8. Iamandescu I.B. Stresul psihic din
perspectiva psihologică şi psihosomatică. Editura Info Medica 2002
9. Leonhard K. Personalităţi accentuate în
viaţa şi literatura. Editura ştiinţifică şi enciclopedică 1979
10. Scripcaru G., Boisteanu P., Astarastoae
V., Chiriţa V. Psihiatrie medico-legală. Editura Polifrom. 2002
11. Stefanescu D.T Genetica medicală –
progrese recente. Editura Tehnică 1998
12. Акмаев И.Г. Нейроэндокринология сегодня. /III Всерос. Научно-практическая конференция
«Актуальные проблемы нейроэндокринологии»,Москва, 2007
13. Акмаев
И.П. Проблемы эндокринологии. Т-45-N5
с.3-8
14. Акмаев
И.П., Гриневич В.В. Нейроэндокринология гипоталамуса. М., 2004, 165 с.
15. Блум Ф. , Лейзерсон А., Хофстедтер. Мозг,
разум и поведение. Москва. Мир, 1988, 248с.
16. Грин Н., Стаут У., Тейдор Д. Биология, т.2 М.,
Мир, 1990, 326с.
17. Корнева
Е.А., Шхинек Э.К. Гормоны и иммунная система, Л. 1988
18. Марова
И. Нейроэндокринология. Клинические очерки. М. 1999, 507 с.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu