Timpul individual. Minutul individual
Studiul
mecanismelor perceperii individuale a timpului ramine in decurs
de multi ani
una din cel
mai importante probleme
psihofiziologice( П.Линдсей, Д.Норманб,1974; Н.Н.Данилова, 1998; С.Л.Рубинштейн_ 1999;
А.В.Парняков,
2002). In ultimii anii
atentia cercetatorilor a
fost indreptata catre
perceptia timpului. Ea se
poate lua in
consideratie ca reflectarea obiectivă a
creierului ( Д.Б.Эльконин , 1960;
1978; П.И. Сидоров, А.В. Парняков,
2002). Important e ca
omul percepe timpul,
ne avind pentru aceasta analizatori
speciali. Timpul se
percepe prin miscare, realizarea proceselor
fiziologice. In afara de
aceasta ea se
poate de evalua
de catre om cu
ajutorul instrumentului special- cronometru. Pentru perceperea
timpului e necesară coordonarea activitatii a unui numar de
analizatorii, ca un sistem
integru - un tot
intreg.
Se evidentiază mai multe variante de percepere a timpului : << oprirea timpului>> , <<lungirea timpului>> , << pierderea perceperii timpului>> , << incetinirea timpului>> , << accelerarea timpului>>, << numararea inversă a timpului>>. Dereglarea perceperii a timpului se intilneste in special în mai multe tipuri de afectari a emisferei cerebrale dreapte. Iar adaptarea individului la timpul curent este o conditie necesara de orientare in mediu inconjurator (Ю.В.Корягина, В.Г.Тристан, 2001).
Se evidentiază mai multe variante de percepere a timpului : << oprirea timpului>> , <<lungirea timpului>> , << pierderea perceperii timpului>> , << incetinirea timpului>> , << accelerarea timpului>>, << numararea inversă a timpului>>. Dereglarea perceperii a timpului se intilneste in special în mai multe tipuri de afectari a emisferei cerebrale dreapte. Iar adaptarea individului la timpul curent este o conditie necesara de orientare in mediu inconjurator (Ю.В.Корягина, В.Г.Тристан, 2001).
Reproducerea exacta
a intervalelor de
timp- criteriile starii optimale
a organismului.
Una
din metodele traditionale
a studierii proceselor
de evaluare a
timpului este minutul individual sau secunda
individuala . Aceste metode cer
de la subiectii
numarari interne a
diferitor intervale de
timp. Din momentul
propunerii testului “ minutului individual” de catre
F.Halberg in 1969,
practic toate cercetarile
de baza din
acest domeniu folosesc
aceasta metoda. Esenta
ei e urmatoarea
: la comanda
experimentatorului , subiectii
trebuie sa inceapa
sa numere timpul
individual de la 1 pina
la 60 de
secunde ( la
sfirsit numarul <
60> se spune
tare) . In
acelasi timp experimentatorii fixeaza
cu ajutorul cronometrului inceputul numararii si sfirsitul
lui.
Testul minutului individual a gasit o larga utilizare in diferite domenii a psihologiei si a medicinei: el se intrebuinteaza la studierea adaptării organismului, pentru prognozarea reusitei in sport, pentru evaluarea decurgerii proceselor psihopatologice etc. Aparitia tehnologiilor noi a marit posibilitatea inregistrarii numararii individuale a timpului . Subiectii in toate cazurile trebuiau sa numere individual timpul . In mai multe cercetari cu folosirea < minutului individual> a fost demonstrat ca durata intervalului de timp poate sa varieze la mai multi subiecti. Astfel se poate de diferentiat indivizii cu <minutul individual> mai mic decit 60 de secunde. Altii, dimpotriva, au minutul individual mai mare decit 60 de secunde. In sfirsit unii din subiectii acestui experiment au indicat exact durata unui minut. (A fost stabilit ca numararea individuala a timpului depinde de starea emotional a subiectilor. Timpul poate sa se <mareasca> sau sa se < micsoreze>. Subiectii ce se caracterizeaza printr-un nivel ridicat de agitatie , au o micsorare a duratei “ minutului individual” . Mai mult decit atit , orice influenta ce provoaca tensiune, neliniste , duce la micsorarea numararii si , respectiv, la subaprecierea duratei intervalului de timp in cursul experimentului. Legatura dintre agitatie si redarea minutului individual nu este clara. La adolescenti nivelul ridicat de agitatie e strins legat cu durata minutului individual. Deci, în timpul agitatiei durata redarii intervalului de timp a fost mai mare, decit la adolescentii mai putini agitatii. Dar la copii cu nivelul de agitatie inalt marimea minutului individual a fost mai mica in comparatie cu alti subiecti.
Testul minutului individual a gasit o larga utilizare in diferite domenii a psihologiei si a medicinei: el se intrebuinteaza la studierea adaptării organismului, pentru prognozarea reusitei in sport, pentru evaluarea decurgerii proceselor psihopatologice etc. Aparitia tehnologiilor noi a marit posibilitatea inregistrarii numararii individuale a timpului . Subiectii in toate cazurile trebuiau sa numere individual timpul . In mai multe cercetari cu folosirea < minutului individual> a fost demonstrat ca durata intervalului de timp poate sa varieze la mai multi subiecti. Astfel se poate de diferentiat indivizii cu <minutul individual> mai mic decit 60 de secunde. Altii, dimpotriva, au minutul individual mai mare decit 60 de secunde. In sfirsit unii din subiectii acestui experiment au indicat exact durata unui minut. (A fost stabilit ca numararea individuala a timpului depinde de starea emotional a subiectilor. Timpul poate sa se <mareasca> sau sa se < micsoreze>. Subiectii ce se caracterizeaza printr-un nivel ridicat de agitatie , au o micsorare a duratei “ minutului individual” . Mai mult decit atit , orice influenta ce provoaca tensiune, neliniste , duce la micsorarea numararii si , respectiv, la subaprecierea duratei intervalului de timp in cursul experimentului. Legatura dintre agitatie si redarea minutului individual nu este clara. La adolescenti nivelul ridicat de agitatie e strins legat cu durata minutului individual. Deci, în timpul agitatiei durata redarii intervalului de timp a fost mai mare, decit la adolescentii mai putini agitatii. Dar la copii cu nivelul de agitatie inalt marimea minutului individual a fost mai mica in comparatie cu alti subiecti.
·
Persoanele cu
o adaptare buna
la diferite greutatii
( atit fizice
cit si psihice)
au o foarte
mica deviere de
la minutul astronomic: plus
sau minus 3-5 secunde,
ei numara 60-65 secunde.
·
Persoanele cu
o adaptare mai
rea au minut individual scurt - 46,2- 47,0 secunde.
·
Persoanele ,
ce au oprit
cronometru la 40
secunde, de obicei
, au o slaba
adaptare la greutatile
fizice.
·
Persoanele psihic
ne echilibrate , in
deosebi cei care
au avut tentative de sinucidere au
oprit cronometru peste 30 secunde sau
chiar la 27-22
secundă.
În maladii de asemenea se
schimba durata minutului individual, ea devenind
mai scurta ,
cu cit e
mai gravă boala. Marirea duratei
minutului individual coincide
cu micsorarea temperaturiii
corpului . Pentru persoanele
ce se afla
in stare de
depresie timpul se scurge foarte greu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu