miercuri, 2 noiembrie 2016

Timpul individual. Minutul individual

Timpul individual. Minutul individual

Studiul   mecanismelor   perceperii  individuale a timpului   ramine  in  decurs  de  multi  ani  una  din   cel  mai  importante  probleme  psihofiziologice(  П.Линдсей, Д.Норманб,1974; Н.Н.Данилова, 1998; С.Л.Рубинштейн_ 1999;   А.В.Парняков, 2002). In   ultimii   anii  atentia  cercetatorilor  a  fost  indreptata  catre  perceptia  timpului. Ea  se    poate  lua   in  consideratie  ca  reflectarea obiectivă  a   creierului  (  Д.Б.Эльконин , 1960; 1978;  П.И. Сидоров,  А.В. Парняков, 2002). Important  e  ca  omul   percepe  timpul,  ne  avind  pentru  aceasta  analizatori  speciali.  Timpul  se  percepe  prin  miscare, realizarea  proceselor  fiziologice. In  afara  de  aceasta  ea  se  poate  de  evalua  de  catre  om   cu  ajutorul  instrumentului  special- cronometru. Pentru  perceperea  timpului   e  necesară  coordonarea  activitatii   a  unui numar  de  analizatorii,  ca un  sistem  integru -  un  tot  intreg.
 Se evidentiază  mai  multe  variante    de  percepere  a  timpului    :  << oprirea  timpului>>  , <<lungirea  timpului>> , << pierderea  perceperii  timpului>>  ,  << incetinirea  timpului>>  ,  << accelerarea  timpului>>, << numararea  inversă  a  timpului>>.   Dereglarea      perceperii  a  timpului   se  intilneste   in   special  în   mai    multe  tipuri   de  afectari   a   emisferei  cerebrale dreapte. Iar   adaptarea    individului   la    timpul    curent    este   o  conditie  necesara   de   orientare  in    mediu  inconjurator  (Ю.В.Корягина, В.Г.Тристан, 2001).
Reproducerea  exacta  a   intervalelor  de  timp- criteriile  starii  optimale   a  organismului.
Una  din  metodele  traditionale  a  studierii  proceselor   de   evaluare  a  timpului  este    minutul  individual   sau   secunda  individuala . Aceste   metode   cer   de  la  subiectii      numarari  interne   a  diferitor  intervale  de  timp.  Din  momentul    propunerii   testului     “ minutului  individual”   de  catre  F.Halberg  in  1969,      practic    toate   cercetarile   de  baza    din  acest    domeniu    folosesc   aceasta   metoda.   Esenta    ei     e  urmatoarea   :  la  comanda   experimentatorului   ,   subiectii  trebuie   sa  inceapa   sa  numere  timpul    individual    de  la   1   pina   la  60  de  secunde  (   la   sfirsit     numarul   <   60>  se   spune   tare)  .  In    acelasi   timp   experimentatorii    fixeaza   cu  ajutorul    cronometrului     inceputul  numararii   si   sfirsitul   lui.                                  
      Testul   minutului individual   a  gasit  o  larga   utilizare    in  diferite   domenii  a   psihologiei    si  a  medicinei:  el   se  intrebuinteaza    la  studierea    adaptării  organismului,   pentru   prognozarea   reusitei   in  sport,    pentru   evaluarea   decurgerii   proceselor      psihopatologice   etc.  Aparitia   tehnologiilor  noi   a   marit   posibilitatea   inregistrarii    numararii   individuale    a  timpului .  Subiectii    in   toate  cazurile   trebuiau  sa  numere  individual  timpul .  In  mai  multe   cercetari  cu  folosirea    <  minutului  individual>  a   fost  demonstrat   ca  durata     intervalului   de  timp    poate   sa  varieze   la  mai  multi  subiecti.  Astfel  se  poate  de  diferentiat  indivizii  cu   <minutul individual>     mai  mic decit  60  de  secunde.  Altii,   dimpotriva,   au  minutul  individual   mai  mare  decit   60  de   secunde.  In  sfirsit   unii  din   subiectii  acestui  experiment  au  indicat  exact  durata  unui  minut.   (A  fost   stabilit  ca   numararea  individuala    a  timpului  depinde  de  starea  emotional  a  subiectilor.   Timpul    poate  sa  se  <mareasca> sau   sa  se  < micsoreze>.  Subiectii   ce  se  caracterizeaza   printr-un  nivel  ridicat  de  agitatie ,   au  o   micsorare   a  duratei  “  minutului   individual”  .  Mai  mult  decit  atit , orice  influenta  ce  provoaca   tensiune,  neliniste , duce  la  micsorarea  numararii  si  ,  respectiv,    la   subaprecierea  duratei  intervalului  de  timp in  cursul  experimentului. Legatura  dintre   agitatie   si  redarea   minutului   individual  nu  este   clara. La  adolescenti  nivelul  ridicat  de  agitatie  e  strins   legat  cu   durata    minutului  individual. Deci, în timpul agitatiei  durata  redarii  intervalului  de  timp  a  fost  mai  mare,  decit la  adolescentii  mai  putini  agitatii.  Dar la  copii  cu  nivelul  de  agitatie   inalt    marimea  minutului individual   a  fost  mai  mica  in  comparatie  cu  alti subiecti.
                       
·        Persoanele   cu  o  adaptare  buna  la  diferite   greutatii  (  atit  fizice  cit  si  psihice)   au   o  foarte   mica  deviere  de  la  minutul astronomic: plus  sau  minus  3-5 secunde,  ei  numara  60-65 secunde.
·        Persoanele   cu  o  adaptare    mai  rea   au    minut  individual    scurt   -  46,2- 47,0  secunde.
·        Persoanele   ,  ce  au  oprit  cronometru   la   40  secunde,  de obicei  ,  au o    slaba  adaptare la  greutatile   fizice.
·        Persoanele  psihic   ne echilibrate  ,  in  deosebi  cei  care  au  avut  tentative de  sinucidere   au  oprit   cronometru peste  30  secunde   sau  chiar  la  27-22  secundă.
În maladii    de asemenea    se  schimba  durata  minutului  individual, ea  devenind  mai  scurta  ,  cu  cit  e  mai  gravă boala. Marirea    duratei  minutului  individual    coincide   cu  micsorarea  temperaturiii  corpului . Pentru  persoanele  ce  se  afla  in  stare  de  depresie  timpul    se scurge   foarte  greu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu